„Singurul lucru permanent este schimbarea” Heraclit

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”Rând”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

„Singurul lucru permanent este schimbarea”

                                                                        Heraclit

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”3_4″][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Art1P1

 

Odată cu formarea primei celule, începe un proces de dezvoltare ce va continua pe tot parcursul vieții și deși fiecare dintre noi ne transformăm în ritmul nostru, avem anumite tipare de creștere comune. Acest proces al dezvoltării este marcat de câteva principii cheie:

  1. Continuitate – fiecare perioadă a vieții este influențată de ce s-a întâmplat anterior și influențează ce va urma; nicio etapă a vieții nu este mai importantă decât alta, fiecare având o valoare unică.
  1. Multidimensionalitate – în general sunt luate în considerare trei sectoare principale ale dezvoltării: cel fizic, cel cognitiv și cel psihosocial. Creșterea organismului și a creierului, capacitățile senzoriale, abilitățile motorii și sănătatea fac parte din dezvoltarea fizică. Învățarea, atenția, memoria, limbajul, gândirea, raționarea și creativitatea alcătuiesc dezvoltarea cognitivă. Stările emoționale, personalitatea și relațiile sociale sunt aspecte ale dezvoltării psihosociale.
  1. Multidirecționalitate – copiii se dezvoltă într-o direcție ascendentă, atât în ceea ce privește dimensiunile fizice, cât și abilitățile, apoi însă echilibrul se schimbă și unele sectoare câștigă mai mult, în timp ce altele devin mai puțin influențabile. Adulții pot face mai bine față problemelor datorită experienței, chiar dacă nu mai pot învăța o limbă străină la fel de ușor ca un copil.
  1. Dependență de ereditate și mediu – procesul dezvoltării este influențat de ce am moștenit de la părinții noștri și de felul în care ne-am născut, dar la fel de mult contează și educația pe care am primit-o și mediul în care am trăit (cartierul, orașul, țara). La începutul vieții calitățile cu care ne-am născut sunt mai importante și sunt mai ușor de văzut, dar pe măsură ce înaintăm în vârstă și îmbătrânim educația, relațiile cu alții, utilizarea tehnologiei ne ajută mai mult.
  1. Consum de resurse – aceste resurse pot fi timp, energie, bani, talent pe care alegem cum să le investim. Resursele pot fi folosite pentru dezvoltarea (ex. să înveți să gătești), pentru menținere sau recuperare (ex. să ne reamintim ceva ce am învățat) sau pentru confruntarea cu pierderea (ex. afectarea vederii presupune utilizarea de resurse pentru dezvoltarea altor abilități).
  2. Dezvoltarea este influențată de contextul social și cultural – fiecare dintre noi ne dezvoltăm în multiple contexte – familie, zona geografică, țară, perioadă istorică. Aceste condiții ne influențează dezvoltarea, dar și noi aducem schimbare în modul în care ele funcționează.

Din aceste principii ar trebui să reținem că dezvoltarea nu se oprește niciodată și că putem învăța lucruri noi la orice vârstă, dar și că nu totul depinde de talentul cu care ne-am născut, ci la fel de importante sunt perseverența și exercițiul.

Psih. Mihaela-Georgiana Popa

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″][et_pb_sidebar admin_label=”Bara laterală” orientation=”right” area=”et_pb_widget_area_4″ background_layout=”light” remove_border=”off” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Comments are closed.

Pin It on Pinterest

Share This
//]]>