Tipuri de jocuri

Pentru că jocul este o activitate atât de importantă în dezvoltare, psihologii i-au dedicat o mare atenție și multe din cercetările privind dezvoltarea cognitivă a copiilor analizează ce se joacă aceștia.

Este destul de evident pentru toată lumea că în funcție de vârsta lor se joacă lucruri diferite. Și timpul petrecut în joc diferă sau mai bine zis scade, pe măsură ce copiii cresc. O dată cu intrarea într-o formă de învățământ, activități structurate, ghidate de profesor, iau o parte din timpul dedicat jocului liber. În plus, activitățile extracurriculare, sub forma cluburilor, pot de asemenea să încarce destul de mult programul unui copil.

Jocurile se clasifică în moduri diferite, însă pentru cercetători un sistem de clasificare deseori utilizat este cel în funcție de complexitatea cognitivă. Altă clasificare se bazează pe dimensiunile sociale ale jocului.

Primele jocuri, din perioada de sugar, sunt jocurile funcționale sau locomotorii. La vârsta mersului de-a bușilea, copiii se joacă explorând obiectele la care ajung și repetând mișcări din ce în ce mai complexe. Ei sunt adesea mult mai interesați de obiecte de menaj, decât de jucăriile alese cu atâta grijă de părinți și rude. Se joacă de-a aruncatul, de-a așezatul, de-a trasul, de-a scosul hainelor din dulap, de-a bătutul în oale. Toată lumea e un joc!

Pe măsură ce cresc și reușesc să-și coordoneze mai bine mișcările, apare jocul de construcție sau jocul cu obiecte. În acest tip de joc, copiii folosesc obiecte pentru a construi case și orășele. Pot fi cuburi de construit, dar nu se opresc doar la ele – pot folosi orice obiecte pentru a-și realiza construcțiile. Tot acum încep să deseneze. În construcțiile lor, fie cu obiecte, fie desene, ei surprind aspecte ale vieții ce-i înconjoară.

Dezvoltarea limbajului va aduce un nou nivel de complexitate jocurilor pe care le încearcă pe măsură ce cresc. Jocurile de rol, numite și jocuri fanteziste sau imaginative, îi transpun pe copiii într-o lume plină de posibilități. Jocurile și jucăriile pe care le au la îndemână, primesc noi valențe. Mingile pot fi meteori, căluții – dragoni fantastici. Se luptă acum cu pirați, monștrii, extratereștii. Pot fi doctori, avocați, prezentatori, muzicieni. Se folosesc de rolurile pe care le văd în jurul lor, dar sunt influențați în alegerea personajelor jucate și de televizor sau poveștile pe care le-au auzit de la părinți.

Deși putem vedea o ierarhie în apariția lor la copii, jocurile de construcție și de rol, se bazează pe funcția simbolică și pot apar adesea simultan.

Jocul de rol atinge apogeul în anii preșcolari, crescând ca frecvență și complexitate, însă intră în declin pe măsură ce copiii de vârstă școlară se implică mai mult în jocuri formale, cu reguli. Jocurile organizate, cu proceduri și penalizări, cum ar fi șotronul sau prinsa, încep să fie preferate. Totuși, jocurile de rol nu sunt uitate prea repede, continuând să fie prezente în clasele primare.

Iată că în primii ani, mai important este ca ei să aibă timp pentru jocuri, fiindcă au suficiente resurse în ceea ce-i înconjoară și în imaginație.

No Comments Yet.

Leave a comment

x

Utilizam cookie-uri pentru a va oferi cea mai buna experienta online. Prin faptul ca sunteti de acord sa acceptati utilizarea cookie-urilor in conformitate cu politica noastra de cookie-uri.

Accept Refuz Centrul de confidențialitate Setările de confidențialitate